mandag 27. august 2012

Fisk på maten


Her er det smurt frokostsalat på en brødskive, og så er det salat, påleggslaks og «stjerneagurk».
Får du til å spise fisk 2–3 ganger i uken? Spis fisk på brødskiven så fyller du «ukekvoten» mye fortere! Det er godt, og så får du i deg masse omega 3. Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.
Omega 3 er viktig for helsa vår, og er du flink til å spise fet fisk (gjerne daglig) og bruker oljer og nøtter i maten du spiser, så får du hovedsakelig det du trenger. Får du ikke i deg nok Omega 3 gjennom kosten, har jeg sett at det anbefales å ta et tilskudd.
Fettsyrene i Omega 3 fungerer som energi og byggestene, og har derfor stor virkning på kroppens celler og hjerne. Det hjelper også til med å forebygge ulike velferdssykdommer som hjerte- og karsykdommer og fedme, det hjelper til med å senke kolestrolnivået og det øker forbrenningen av lagret fett gjennom forbedret insulinfølsomhet og signaler som påvirker denne prosessen. Omega-3 brukes også for å lindre revmatisme, eksem, koaguleringsproblemer, hodepine og mye mer. Da ser man jo at det er superlurt å spise mye fisk! :)

Annen fisk du kan ha på maten er makrell i tomat, røkt makrell eller peppermakrell, eller for eksempel vanlig røkt eller gravet laks. Jeg synes også det er godt med rester etter kokt laks/ørret på brødskiven, da smører jeg litt majones under og så har jeg masse fisk oppå. Deilig!
 
Ha en super dag!
♥ Marianne

(Kilder: Møllers, treningsglede.no).

PS: Husk å bli med på Bunnpris' store matpakkekonkurranse - du kan vinne et gavekort på kr 2500!

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Påleggslaks navnet Lerøy (produsenten) har gitt dem, det er ferdige skiver med laks (sikkert noe bearbeidet) - store sirkler som legges rett på skiven. Kommer i naturell og med Provence-krydder. :)

      Slett